Markéta Brychová (Borecká)

Zakladatelka designové značky FOREWEAR s duší pro odpovědnost

 

"Měním svět firemních dárků..."

Jsem Markéta Brychová (možná si mne pamatujete ještě pod jménem Borecká), říkám si Markét nebo Marki, a stojím za značkou FOREWEAR, která propojuje využití recyklovaného textilu, sociální podnikání a výrobu designových udržitelných firemních dárků. Od roku 2013 pomáhám firmám dělat lepší rozhodnutí: v oblasti CSR, udržitelnosti i reklamních předmětů, které opravdu mají příběh a přesah.

Chcete se o mně dozvědět více? Přečtěte si, co všechno má prsty v tom, že je FOREWEAR na světě.

Moje cesta k udržitelnému podnikání - aneb odpovědnost jako červená nit mojí profesní dráhy

Asi jsem vždy byla odpovědná ke svému okolí, možná až moc... Spousta zájmových kroužků, studijní ambice, snaha vše stihnout, dodržet, dostát závazkům... A bylo to o mé nerozhodnosti, jakou cestou se dát, aby to bylo "ono". Hledala jsem "své místo", to, čemu se budu moci s klidem duše věnovat, zaměřit se na to, co mi bude dávat největší smysl. Zkoušela jsem toho více. A až po čase je vidět, jak hezky vše do sebe nakonec zapadá...

Markét jako designérka firemních dárků

Jak se člověk dostane k navrhování recyklovaných firemních dárků? Někdy vystuduje grafický nebo produktový design. Někdo vystuduje textilní nebo uměleckou školu. Moje cesta byla jiná. Vše jsem se učila za pochodu. Jak práci s grafikou, tak "řemeslo" produktového designu - vývoje nových produktů, které stále děláme spolu s vedoucí šicí dílny Vlastou tak trochu "na koleně".

  • I když nejsem čistý "tvůrce", mám kreativní duši a cit pro detail a preciznost
    Vždy jsem ráda malovala, kreslila, vystřihovala, vyráběla, chodila na keramiku, vytvářela linoryty, pracovala s voskem, barvami na textil, malovala na sklo. Vánoční přání a PFka ode mne byly pokaždé jiné a něčím zajímavé. Bylo to ve mně a vedla mne k tomu i maminka, která je sama malířkou: mrkněte případně na její zářivé obrazy pro každý interiér nebo kancelář Marilionart.
  • Umím uchopit jak kreativní část mé práce, tak část byznysovou
    Nejsem umělec. Mám velkou praxi z byznysu a poradenství. Stojím nohama na zemi a provedu vás celou cestou od návrhu výrobku po jeho výsledné dodání. Pomohu vám oponovat vaše nápady, připravit design a upozornit na každou maličkost, která je potřeba pro zdárný výsledek.
Markét se zápisníky FOREWEAR pro GE Aviation

Markét jako kormidelník ve vodách firemní odpovědnosti

Na vysoké škole jsem ještě nevěděla, čemu se budu chtít věnovat, tak jsem toho zkusila více. A většinu začatého jsem s hrdostí a často vypětím sil dokončila. Pracovně jsem dostala tvrdou školu, která mne skvěle připravila pro jednání s korporátními firemními klienty a často i v angličtině.

Markét a firemní spolupráce se společností oncomed
  • Mám odborný základ, který je vidět v každé zakázce
    Vystudovala jsem dva magisterské obory na Karlově Univerzitě: Andragogiku a personální řízení a také Anglistiku - amerikanistiku. Různé "náhody" vedly k tomu, že jsem se vydala odpovědnost top managementu zkoumat ještě hlouběji – v doktorském studiu na univerzitách ve Švýcarsku (St. Gallen) a v Barceloně. Mým výzkumným zaměřením je téma Responsible Leadership – tedy jak vést lidi s respektem ke všemu a všem, které firma svým působením ovlivňuje.
  • Praxe z poradenských firem mi umožňuje s vámi komunikovat a vše řešit spolehlivě a na úrovni, na kterou jste zvyklí
    Během práce v poradenské firmě M.C.TRITON jsem se naučila business development, recruitment a měla jsem na starost i spoluorganizaci evropské soutěže CSR Award, která oceňovala společensky odpovědné firmy. Následně jsme s kolegou založili ETON Business Consulting, firmu zaměřenou na pomoc s rozvojem obchodu menším a středním firmám.

Markét jako tým leader Výměn oblečení - současných swapů

Přes 5 let jsem se nad rámec práce věnovala spoluorganizaci Výměn oblečení. Bez popostrčení by to možná takto pokračovalo dál. Projekt FOREWEAR totiž nevznikl sám od sebe. Co bylo na jeho začátku?

  • Výměny oblečení jako předzvěst současných "swapů"
    Od roku 2009 jsem ve volnu s týmem dobrovolníků organizovala Výměny oblečení. Byl to jednoduchý nápad s hlubokým dopadem: lidé si mohli vyměnit kousky ze svých skříní a zbytek jsme předávali těm, kteří je opravdu potřebovali. Tato komunitní aktivita byla výjimečná nejen v objemu oblečení, který jsme tak zachránili, ale i v tom, jak propojovala lidi a budovala příklady odpovědného spotřebitelství.
  • Výhra v Social Impact Award - velká rána pro náš tým
    S projektem Výměna oblečení jsme získali výhru v soutěži Social Impact Award v roce 2013. A to prověřilo náš tým, který na větší závazek a zodpovědnost nebyl připraven nebo měl jiné plány, než na všem intenzivně pracovat. Tehdy jsem zůstala na projekt sama a našla jsem si skvělou Zuzku Jurovou, se kterou jsme rozjely myšlenku toho, co funguje dodnes. Značku FOREWEAR. Když jsem FOREWEAR zakládala, měla jsem v hlavě jednoduchou myšlenku: co nejlépe zúročit výhru v soutěži Social Impact Award, zapotit se a vymyslet od píky něco, co dává smysl – lidem, planetě, i mně samotné.
Markét a firemní sbírky oblečení

Markét jako oceňovaný business partner pro CEO, marketing, ESG a CSR manažery

Každá firemní spolupráce je jako samostatný projekt, který má své náležitosti. Všechny souvislosti popsané výše a roky praxe v oboru mi pomáhají v tom, co nejvíce oceňují kontaktní osoby ve firmách, se kterými spolupracujeme. Ať už se jedná o přátelskou komunikaci, spolehlivost, preciznost nebo třeba i společnou radost z vymýšlení spolupráce a z celého procesu vedoucího k výsledným krásným firemním dárkům.

Markéta Brychová na akci Asociace společenské odpovědnosti s Lucií Mádlovou, Kateřinou Koželskou a Marcelou Janíčkovou
  • Beáta Jirková, Senior Sustainability Specialist, Komerční banka
    „Děkujeme Markétě, která nás provázela zakázkou od A do Z. Mohli jsme se na ni vždy maximálně spolehnout a výsledek v podobě krásných, netradičních pouzder je toho jasným důkazem. Spolupráci s ní, stejně jako samotné výrobky FOREWEAR, můžeme jedině doporučit.“
  • Lenka Hanzlíková, Tisková mluvčí, Městská knihovna v Praze
    "Spolupráce s FOREWEAR přináší nejen radost z toho, že vzniká něco, co má smysl, ale hlavně ze vzájemné spolupráce. Celý proces od návrhu a schvalování až po konečný výsledek je dialogem, který obohacuje. Vůbec není náhodou, že výsledné výrobky mají udržitelnost ve své DNA."

Markét jako máma nejen projektu FOREWEAR

Roky jsem byla mámou značky FOREWEAR a byla to dlouhá a trnitá cesta. A krásná. Dnes už je to víc než 11 let, co pracujeme s recyklovaným textilem, dáváme práci švadlenkám v sociálním podniku a vytváříme udržitelné dárky, které mají příběh. Mezitím jsem se stala mámou malé holčičky. Skloubit péči o rodinu s vedením vlastního projektu není jednoduché – ale právě tahle situace mne neustále učí dívat se na věci s větší pokorou, důvěřovat a netlačit tak na sebe.

  • Máma značky FOREWEAR
    V říjnu 2023 jsme s přáteli a podporovateli FOREWEAR oslavili v Ta Kavárně na Vyšehradě 10. výročí založení projektu FOREWEAR. Chcete-li zakusit atmosféru akce, podívejte se sem. Udržet projekt, který začínal šířit myšlenku udržitelnosti a odpovědnosti už v roce 2013, takto dlouho není lehké, zvlášť, když od té doby vzniklo dost dalších sociálních podniků a chráněných dílen s podobnou myšlenkou. Já sama i zájem ze strany klientů mi však pořád potvrzují správný směr. Pořád vím, proč to dělám.
  • Máma i pro svou rodinu
    Dcerka Valinka od roku 2021 vnáší do FOREWEAR čerstvý vítr a podobně i manžel Zbyněk, který je ve všem skvělou oporou a hodně věcí spolu probíráme. Má cit jak pro byznys, stmelování týmů a vyjednávání, tak pro posouzení vkusnosti a decentnosti návrhů výrobků. Takže jsme silný tým a odvádíme tu nejlepší práci, za kterou si můžeme stát.
Zakladatelka značky FOREWEAR Markéta Brychová na oslavě 10. narozenin projektu

Práce, vybrané publikace a získaná ocenění Markéty Brychové (Borecké)

  • 2013 Social Impact Award
    V květnu 2013 tým vedený Markétou Brychovou (Boreckou) vyhrál mezinárodní soutěž Social Impact Award pořádanou Impact Hub Praha. Po této výhře projekt prošel vývojem od dobrovolnického charitativního projektu ke společensky prospěšnému podnikání.
  • 2014 Článek v impaktovaném časopisu: Comparative analysis of International Service Learning Programs
    Pless, Nicola & Borecká, Markéta. (2014). Comparative analysis of International Service Learning Programs. The Journal of Management Development. 33.
  • 2014 Článek v impaktovaném časopisu: Developing Responsible Global Leaders
    Maak, Thomas & Pless, Nicola & Borecká, Markéta. (2014). Developing Responsible Global Leaders. Advances in Global Leadership. 8. 339-364.
  • Živnostník roku 2015 pro hl. m. Prahu
    Dalším oceněním smysluplné práce Markéty Brychové (Borecké), které velice potěšilo, je titul Živnostník roku 2015 pro hl. m. Prahu.
  • 2020: Kapitola v odborné literatuře: Developing global leaders who make a difference
    Maak, Thomas & Borecká, Markéta & Pless, Nicola. (2020). Developing global leaders who make a difference. Research Handbook of Global Leadership. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar Publishing. 251-265.
  • Cena poroty Francouzsko-české obchodní komory
    V roce 2020 jsme jako ocenění naší práce a spolupráce s členy FČOK získali Cenu poroty Francouzsko-české obchodní komory.

Napadá vás, jak bychom mohli spolupracovat?

Nebo mi chcete sdělit něco jiného?